Balík a ekológia: ako znížiť jeho uhlíkovú stopu

Ekologické riešenia v logistike sú čoraz väčšou nevyhnutnosťou v záujme udržateľnosti životného prostredia. Len za posledné dva roky sa počet e-commerce zákazníkov rapídne zvýšil a pokračovanie rastu tohto trendu je predpovedané naďalej aj v budúcnosti.

V porovnaní s tradičným nakupovaním sa však pri online alternatíve podľa európskej štúdie môže vytvárať až štvornásobne viac emisií. To si skôr či neskôr vyberie daň na životnom prostredí a uvedomujú si to aj samotní e-commerce predajcovia.

Ekologickejšie riešenia sú totiž pre zákazníkov dôležitou súčasťou, kde podľa dostupných údajov si približne 80 percent nákupcov vždy vyberie značku, ktorá dbá na udržateľnosť. Dokonca až cez 50 percent svetových spotrebiteľov si je ochotných priplatiť u spoločností s pozitívnym environmentálnym dopadom.

Ich potrebám sa preto musí prispôsobovať aj predajca a logistické firmy, prinášaním „zelenších“ alternatív pri narábaní so zásielkami.

Začať treba od balenia

Najviac vyprodukovaných emisií z prostredia e-commerce vzniká podľa údajov portálu Statista pri balení tovaru.

To vychádza najmä z nadmerného využívania materiálu pri ručnom balení, kde veľa krát krabica nie je veľkosťou prispôsobená produktu. Vzápätí v balíku zostáva prázdne miesto, ktoré sa v záujme zabezpečenia tovaru vypĺňa napríklad umelou bublinkovou fóliou alebo inými podobnými možnosťami.

Balenie pokračuje lepením, kde opäť svoju hlavnú úlohu zohráva umelá páska. Netreba pritom zabudnúť ani na množstvo vytvoreného odpadu, ktorý je nutné dodatočne spracovať na skládkach.

Riešením, ako znížiť tvorbu emisií a tak aj uhlíkovú stopu balíku, je priniesť „zelenšie“ alternatívy. Medzi také patrí napríklad papierová výplň či páska, dôkladnejší výber vhodnej krabice k produktu, rozhodne väčší dôraz na separovanie a následnú recykláciu vytvoreného odpadu.

Na druhej strane však stojí aj strojové balenie, ktoré je nielen rýchlejšie, ale aj omnoho ekologickejšie. Vysokorýchlostný baliaci stroj sme v minulom roku zaviedli do prevádzky aj vo Fulfillment by FHB Group.

Vďaka fit-to-size baleniam dokážeme ušetriť až 50 percent materiálu pri balení, čím sa balík zmenší približne o polovicu. Každý tovar stroj naskenuje a až následne použije nevyhnutné množstvo kartónu na zabalenie.

Kvôli tomu sa balík následne nemusí vypĺňať nadbytočným materiálom a rovnako tak dokážeme využiť naše dopravné linky omnoho efektívnejšie.

Poloprázdne autá sú problémom

S takmer každým typom dopravy sa spája objem vytvorených emisií, čo ešte výraznejšie platí pri doručovaní zásielok. Elektronické vozidlá zatiaľ nie sú schopné efektívne doručovať balíky na dlhé trate, preto je dôležité, ako dôkladne sa naplánuje logistika balíkov.

Teda, pokiaľ ide vozidlo dlhšiu trať do zahraničia, je pre logistickú firmu dôležité, aby z jeho cesty vyťažila maximum a efektívne ho naplnila. Pre porovnanie, ak spoločnosť využíva fit-to-size balenie, tak pri naplnení vozidiel sa každému tretiemu ušetrí cesta, nakoľko sú balíky zväčša o polovicu menšie, ako pri ručnom balení.

Dôkladné využitie dopravných liniek pri logistike pritom len neušetrí firme peniaze. Znížením počtov prepravných prostriedkov smerujúcich po celom svete sa radikálne redukuje objem vypustených emisií do ovzdušia a znižuje tak celková uhlíková stopa zásielky.

Navyše nie je žiadnym prekvapením, keď si zákazníci objednávajú viac tovaru ako potrebujú. Pomerne veľká časť sa tak buď vráti späť, prípadne si zákazník zásielku ani neprevezme.

V prípade takého tovaru je preto z pohľadu ekológie nevyhnutné, aby dopravca počas spätnej cesty prevzal tieto vratky. Tie sa opätovne spracujú pri naskladňovaní a produkty sú následne ponúknuté opäť do expedície, čím sa ušetrila nielen cesta, ale aj tvorba odpadu.

Ráznym spoločným krokom s ekológiou vo Fulfillment by FHB Group

V spoločnosti Fulfillment by FHB Group veľmi pozorne prihliadame na ekológiu a uhlíkovú stopu každého balíka. Naše balenie tovaru spočíva v manuálnej a strojovej podobe.

Väčšina zásielok prechádza práve technologickým balením, vďaka čomu šetríme veľké množstvá materiálu. Zvyšok tovaru je spracovaný na našich baliacich linkách, kde preferujeme čo najdôkladnejší výber veľkosti obalu pre každý produkt.

Navyše po dohode s klientom je možné tovar baliť aj v eco-friendly podobe, teda každá zásielka je vyplnená papierom a zalepená papierov páskou. Materiály pri balení sa snažíme využívať už v zrecyklovanej forme, pričom pri vytváraní odpadu dbáme na to, aby bol dôkladne vytriedený.

Tak sa môže nevyužitým obalom dať možnosť na ďalšie spracovanie.

Naše pravidelné denné dopravné linky zapĺňame maximálne efektívne, aby sme predišli situácii, že nám po Európe jazdia poloprázdne autá. Navyše naši vodiči majú dôkladne naplánovanú cestu, aby v rámci jednej trate dokázali balíky doručiť a vzápätí aj prevziať vrátené zásielky.

Každým rokom prinášame stále nové riešenia a investície, s cieľom pomôcť našimi službami nielen naším klientom, ale aj planéte. S týmito krokmi preto neplánujeme skoncovať ani v tomto či nasledujúcich rokoch.

Komentáre k tomu článku nie sú povolené.