Dobierka v 3PL firme: spracovanie platieb po doručení

Online platba je stále viac obľúbenou metódou pri nakupovaní v e-shopoch, avšak ani dobierka ešte nevyšla z módy. Každá krajina, najmä v Európe, je totiž iná a ani preferencie zákazníkov nie sú výnimkou.

V niektorých krajinách, väčšinou v strednej a východnej Európe, totiž majorita nakupujúcich stále preferuje pri online nákupoch možnosť dobierky. Podľa údajov portálu Ecommercenews, napríklad, väčšina zákazníkov uprednostňuje dobierku v Maďarsku, Poľsku, Rumunsku či Slovinsku.

Umožniť zákazníkom viaceré formy platieb je preto ideálny spôsob, ako uspokojiť e-commerce zákazníkov. To môže platiť najmä pri expanzii do zahraničia, kde sa v záujme úspechu musí e-shop prispôsobiť lokálnym nákupným zvyklostiam.

Navyše dobierka nie je dôležitá len v niektorých krajinách.

Podľa portálu Statista totiž patrí vo svete k top 11 dôvodom, medzi internetovými užívateľmi, k nákupu na e-shopoch. Aj preto sa predajca pri rozširovaní na nové trhy musí vysporiadať so zavedením platby na dobierku.

V niektorých prípadoch to však môže byť náročná úloha. V článku preto podrobnejšie približujeme, ako dobierka funguje, aké výhody a nevýhody prináša či ako sa vysporiadať s jej manažovaním.

Dobierka na drobné

Nakupovanie na internete je síce pohodlné, avšak fyzický kontakt s tovarom má zákazník až po jeho doručení. Narozdiel od tradičného nakupovania v kamenných prevádzkach, kde si môže zákazník produkt vyskúšať, pozrieť a následné kúpiť.

Veľa zákazníkov preto aj pri nakupovaní online radšej zaplatí za produkt až keď ho drží v rukách. To môže byť či už z dôvodu nedôveryhodnosti zákazníka smerom k predajcovi, nedostatočná prístupnosť k digitálnym platobným metódam, prípadne nutnosť najskôr vidieť produkt.

Platba až po doručení balíku zákazníkovi je práve spomínaná dobierka. Tá môže prebiehať zaplatením kuriérovi po odovzdaní produktu v hotovosti, ale aj kartou či telefónom.

Ako dobierka funguje:

  1. Zákazník si objedná produkt, pri ktorom zvolí možnosť platby na dobierku
  2. Balík spoločne s faktúrou smeruje k zákazníkovi prostredníctvom kuriéra
  3. Zákazník za produkt zaplatí kuriérovi
  4. Dobierka je následne zaznamenaná u kuriéra, ktorý finančné prostriedky pošle predajcovi

Význam dobierky zo strany predajcu

Objednávky na dobierku sa príliš nelíšia od objednávok s online platbou. Pri okamžitej platbe k vám putujú ihneď peniaze, avšak pri dobierke ich najskôr od zákazníka prevezme prepravca, ktorý ich až následne zasiela predajcovi.

Dobierka si tak vyžaduje viac úsilia pri spracovaní, avšak pre e-shop ponúka možnosť osloviť väčšie rozpätie zákazníkov. To je výhodné najmä pri expanzii do zahraničia, kde sa preferencie odlišujú.

Vyhnúť sa námahe pri spracovaní dobierok, ale aj celkovo ušetriť čas pri riešení celkovej logistiky obracia e-shopy v poslednom období k outsourcovaní týchto povinností na tretie strany. Na trhu sa tak nachádza hneď niekoľko 3PL fulfillmentových spoločností, ktoré dokážu e-commerce obchodu výrazne pomôcť aj napríklad s dobierkami.

To môže byť napríklad kompletným spracovaním dobierok. Teda, fulfillmentová spoločnosť spracuje peniaze za dobierky, aj v rôznych menách, prevedie ich do potrebnej meny a zašle ich klientom aj s reportmi 1:1 na ich účet.

To sa oplatí najmä e-shopom, ktoré si nedokážu poradiť samostatne s dobierkami, najmä pri obchodovaní v rôznych krajinách, prípadne online obchodom, ktoré potrebujú pomôcť s logistikou ako-takou.

Výhody a nevýhody dobierky

Predávať produkty na dobierky však môže priniesť hneď niekoľko výhod, ale na druhú stranu aj pár nevýhod. Každý predajca preto musí dôkladne zvážiť, či vie, respektíve dokáže ponúkať platbu aj na dobierku.

Medzi základné výhody patrí už spomínaná obľúbenosť medzi zákazníkmi, teda predávajúci dokáže osloviť väčšie spektrum spotrebiteľov. Rovnako je pre predajcu výhodou, že dokáže pracovať na objednávke skôr a tak zrýchliť celkové dodanie, nakoľko pri platbe online môžu byť prevody medzi bankami oneskorené.

Zákazníci zas ako výhodu môžu považovať bezpečnosť nákupu tým, že sa nemusia báť o stratu svojich bankových údajov. Rovnako zákazník môže oceniť čas vhodný na zváženie nákupu, prípadne má väčšiu flexibilitu pri nákupe.

Z pohľadu predajcu však zákazníkova výhoda môže byť zároveň nevýhoda, čo prináša hneď niekoľko nepríjemných situácii pri doručení. Pri nakupovaní a platbe online zákazník impulzívne produkt kúpi a zaplatí, čím redukuje čas na rozmyslenie jeho nákupu, prípadné neprijatie zásielky.

To neplatí pri dobierke, kde objednaný tovar putuje zákazníkovi deň či dva, počas ktorých si môže kúpu zvážiť a tovar odmietnuť. Nevýhodou pri doručovaní na dobierku je aj spomaľovanie kuriérov, doručujúcich na poslednú míľu, kvôli čomu behom dňa vybavia menej zásielok.

Netreba zabúdať ani na manažovanie dobierok, ktoré si vyžaduje prácu navyše, s čím sa často spája potreba ďalších zamestnancov. Táto časť je však ľahko riešiteľná pri outsourcovaní logistiky do 3PL spoločnosti, ktorá v rámci svojich služieb ponúka kompletné spracovanie dobierok.

Platobné alternatívy

Pre dobierku je typické, ak klient po získaní balíka zaplatí kuriérovi v hotovosti. Nie je však výnimkou, ak sa aj tieto spôsoby modernizujú a zákazníci už aj pri platbe dobierkou dokážu zaplatiť za produkty kartou.

Ďalšie online metódy, ktoré pôsobia ako alternatíva k dobierke môže byť už platba spomínanou kartou alebo bankovým prevodom. Tieto formy platby patria k top 4 platobným metódam v Európe.

Obľúbené sú najmä platby prostredníctvom digitálnej peňaženky, ktorá môže byť napríklad platba cez Paypal a podobne. S príchodom digitálnych mien sa dostali do e-commerce prostredia aj platby Bitcoinom či inými kryptomenami.

Platobné alternatívy a ich preferovanosť od zákazníkov sa postupne spoločne s technológiami vyvíja. E-commerce podnik tak musí pravidelne sledovať trendy v krajinách, ktorých pôsobí, aby vedel priniesť svojím zákazníkom čo najlepší spotrebiteľský zážitok.

Manažment dobierok vo Fulfillment by FHB Group

Aj napriek väčšej popularite online platieb vo svete, naďalej rešpektujeme fakt, že dobierky majú stále silné zastúpenie hneď vo viacerých krajinách. Preto aj pre našich klientov, predávajúcich po celom svete, máme možnosť kompletného spracovania dobierok.

Navyše aj s prevodom z viacerých mien, kde dbáme na to, aby bol menový kurz čo najvýhodnejší. Kuriérske spoločnosti pri doručovaní na poslednú míľu prevezmú peniaze a pošlú ich na náš účet.

My klientovi tieto peniaze zmanažujeme, v prípade potreby premeníme a v pomere 1:1 prevedieme na jeho účet. Klient tak dostane toľko peňazí, koľko zaplatil jeho zákazník, pričom nemusí riešiť ich spracovanie.

Peniaze za dobierky posielame klientom pravidelne, pričom tento prevod dopĺňajú reporty. Navyše prostredníctvom nášho špičkového informačného systému má neustály prehľad nie len o objednávkach, tovaroch, ale aj o dobierkach a tak si vie vyhľadať presné sumy, ktoré mu majú prísť na účet.

Tým pádom pri medzinárodnom predaji vie klient ponúknuť svojim zákazníkom viac možností, čím má prechod, či podnikanie na nových trhoch o to jednoduchší.