E-commerce a expanzia do zahraničia: ako podporiť medzinárodné predaje

Medzinárodných a expandujúcich e-shopov máme vo svete čoraz viac a s poklesom tohto trendu sa nepočíta ani v nadchádzajúcich rokoch. Dôvod je pritom jednoduchý.

Zahraničné e-commerce prostredie totiž prináša možnosť získať nových zákazníkov a tak aj posunúť svoje podnikania o krok vpred. Pre veľa e-shopov je lokálny trh malý, a tak expanzia do zahraničia je správnym riešením napredovania.

A to nehľadiac na konkurenčný boj, pre ktorý sa v záujme zachovania kroku stala medzinárodnosť podnikania, takpovediac, povinnosťou. E-commerce neustále rastie, a to či už počtom predajných kanálov, ale aj objemom zákazníkov, ktorí online nákupy preferujú čoraz častejšie.

To potvrdzujú aj čísla portálu Statista, podľa ktorých tvorí e-commerce až takmer 20 percent celkových maloobchodných predajov. To je za posledné 4 roky dokonca približne dvojnásobný nárast.

Ich predpovede hovoria aj naďalej o raste, čo je obrovskou príležitosťou pre e-shopy, naskočiť na tento medzinárodný vlak. Ten však neprináša len výhody v podobe väčšieho objemu zákazníkov a tak aj ziskov, ale nájdu aj situácie, ktoré otestujú nejedného skúseného predajcu.

Nie každý e-shop je pripravený na zahraničie

V prvom rade je totiž zásadné zvážiť, či má produkt dostatočný potenciál osloviť zákazníkov v zahraničí. Nie každý výrobok či štýl podnikania totiž vyhovuje medzinárodnému trhu.

Niektorých zákazníkov odradí typ produktu, ktorý môže mať už silné zastúpenie na trhu od konkurencie. Ďalej môže ísť napríklad o užitočnosť výrobku v danej krajine alebo jeho kultúrne prezentovanie, ktoré sa môže istej skupiny spotrebiteľov dotknúť.

Preto je vhodné najskôr dôkladne zmapovať potenciálnych zákazníkov, dopyt na trhu, zvyklosti a tradície danej krajiny, v ktorej chce e-shop pôsobiť. Na druhej strane zas stojí otázka, či vie e-commerce predajca zabezpečiť v danej krajine logistiku, pozná zákony a pravidlá pri predaji alebo či má dostatočné finančné zdroje na rozšírenie podnikania.

A to je len niekoľko bodov, ktoré výrazne ohrozujú úspešnú expanziu. Ďalej môže ísť o dopravu, technológie, platby a veľa ďalších.

Expanzia na drobné

Rozšírenie e-commerce podnikania do zahraničia si tak vyžaduje zabezpečiť hneď niekoľko základných bodov, aby celý proces prebehol čo najplynulejšie. Vyhnúť sa chybám však nejde vždy.

Predísť sa ale dá rozhodne tým najzásadnejším. Na čo pri expandovaní netreba podľa nás zabudnúť nájdete v krátkych bodoch:

  1. Clá a dane sú rôzne vo viacerých krajinách – prieskum si vyžadujú aj finančné pravidlá pri predaji a doručovaní produktov zákazníkom. Každá krajina má svoje pravidlá.
  2. Rýchle doručenie – O úspechu e-shopu veľa krát rozhoduje najmä rýchlosť doručenia. Zákazníci si v súčasnosti vyžadujú doručenie už do 24 alebo 48 hodín od zadania zásielky. Dohodnúť sa preto e-commerce predajca musí hneď s viacerými kuriérskymi spoločnosťami. K zabezpečeniu rýchlosti však treba oveľa viac a to, ako rýchlo dokáže produkt vytriediť, zabaliť a doručiť kuriérovi. Preto sa treba pripraviť na nárast objednávok, buď zabezpečením nových priestorov, zamestnancov a technológii alebo nájsť iné riešenie.
  3. E-shop vo viacerých jazykoch – Zmenou si pri expanzii musí prejsť aj e-commerce kanál, ktorý je nutné prispôsobiť zvyklostiam a najmä jazyku krajiny. Zavedenie anglického jazyku aj v neanglicky hovoriacich krajinách pritom nemusí stačiť. To hlavne ak plánuje e-shop ponúkať svoje produkty čo najširšej skupine zákazníkov. Prispôsobiť zvyklostiam v krajine je rovnako nutné aj rôzne grafické prvky či štýl kanálu.
  4. Rozšírenie možností platieb – Zvyklosti platenia sa môžu naprieč viacerými krajinami výrazne odlišovať. Napríklad v jednom štáte spotrebitelia preferujú dobierku, v inom zas bankový prevod, ale populárnou možnosťou je aj PayPal, Google Pay, možnosť platiť kryptomenami a veľa ďalšíčh. Expandovať preto len na jednej možnosti platenia nemusí byť výhodné. Navyše treba brať do úvahy aj meny v jednotlivých krajinách. Ceny preto treba pripraviť vo viacerých menách a uviesť ich na stránkach e-shopu.
  5. Reklamácie a vrátený tovar – Približne tretina objednaných produktov online sa buď reklamuje alebo vráti výrobcovi. Tento trend funguje všade vo svete, preto pri expanzii treba rátať so zavedením manažmentu vratiek. Ten musí byť dostatočne rýchly na to, aby zákazník nečakal na vyrozumenie týždne či mesiace. K tomu treba prispôsobiť aj logistiku, či už na základni e-shopu alebo vytvorením pobočiek v jednotlivých krajinách. Navyše netreba zabúdať ani na zákaznícky servis, ktorý musí byť pripravený odpovedať na otázky zákazníkov vo viacerých jazykoch. Najjednoduchší spôsob je pripraviť Q&A najčastejších otázok. V prípade individuálnych otázok je následne potrebné rýchlo a dostatočne informatívne reagovať.

Namočte prst do vôd medzinárodných predajov

Pokiaľ e-shop expanduje bez pomoci tretích strán, tak nie je na škodu, ak rozšírenie na nový trh prebieha postupne. V tomto prípade je ideálne vytvoriť si plán expanzie so zarátaním všetkých faktorov, ktoré vyšli z prieskumu trhu.

Otestovať vodu expanzie sa preto môže vyplatiť najskôr v jednej zahraničnej krajine. Tu e-commerce podnikanie zistí silné a slabé stránky pri získavaní nových trhov.

Rovnako nájde možnosti, ako v prípade ďalších krajín lepšie uchopiť nových potencionálnych zákazníkov. So získanými skúsenosťami sú tak ďalšie kroky plánu expanzie jednoduchšie a aj istejšie.

Skratka na medzinárodný trh

Prechod na medzinárodný trh nie je jednoduchá záležitosť, preto s ním vie výrazne pomôcť barlička. Medzi také patria napríklad marketplaces, ako napríklad Amazon, eBay, Shoptet a podobne.

Vďaka nim sa e-shop vie dostať už k zaužívaným medzinárodným zákazníkom, má prispôsobené rozhranie, stránky, čím opadá veľká časť starostí. Na druhej strane to znamená ústup od flexibility podnikania, teda e-commerce biznis sa musí prispôsobiť zaužívanému štandardu marketplacu.

Výraznejšou barličkou pri oslovovaní medzinárodných trhov je preto outsourcovanie logistiky do 3PL fulfillmentovej spoločnosti. E-shop si zastrešuje podnikateľ, avšak vďaka fulfillmentovému partnerovi môže úplne vypustiť hlavu logistiku.

A to od skladovania tovarov, triedenia, balenia, rýchleho doručenia do viacerých krajín, až po manažment dobierok, reklamácii a vratiek, či veľa ďalších krokov procesu. E-commerce podnikaniu zostáva potrebná flexibilita, pričom vďaka skúsenému a medzinárodnému partnerovi získava vstupenku na medzinárodné trhy.

Dlhoročné fulfillmentové spoločnosti majú totiž skúsenosti s fungujúcimi pravidlami v zahraničí, majú vlastné dopravné kanály a vedia sa prispôsobiť potrebám e-commerce klientov. Nehľadiac na fungujúci proces, ktorý môže dokonca ušetriť na logistických nákladoch, ktoré by musel e-shop vynaložiť na vlastnú päsť.

Pomocná ruka pri expanzii od Fulfillment by FHB Group

Na trhu poskytovania fulfillmentových služieb pôsobíme už viac ako 15 rokov. Za ten čas sme pomohli s komplexnými logistickými riešeniami, ktoré výrazne zjednodušili expanziu na medzinárodný trh, mnohým e-commerce klientom.

Naša moderné sklady sídlia v srdci Európy, čo využívame s našimi dennými dopravnými linkami na rýchle doručenie balíkov, hneď do niekoľkých krajín. Pri doručovaním na poslednú míľu máme spolupráce so širokým spektrom kuriérskych spoločností, vďaka čomu vieme zabezpečiť doručenie do 24 až 48 hodín do takmer všetkých krajín sveta.

Skúsenosti máme pritom s doručovaním do Ameriky, Austrálie a veľa ďalších vzdialenejších oblastí. Aj vďaka našej rozsiahlej palete služieb preto patríme k najväčším fulfillmentovým spoločnostiam v strednej a východnej Európe.

Naše dopravné služby dopĺňajú špičková skladové kapacity A triedy, ktoré sú vybavené modernou technikou. Pravidelne investujeme do automatizácie a informatizácie, prostredníctvom čoho vieme byť lídrom na trhu a ponúkať tie najaktuálnejšie a čo najvýhodnejšie služby.

K tomu pre klientov zabezpečujeme manažment dobierok, vratiek a reklamácii. Prenechaním zodpovednosti za vašu logistiku, tak môžete tieto starosti vypustiť z hlavy a venovať sa naplno častiam, v ktorých vaše podnikanie vyniká.

Komentáre k tomu článku nie sú povolené.