Lacný fulfillment: prečo nemusí byť správnym riešením pre e-shop

Ak chce byť e-shop na silne konkurenčnom e-commerce trhu úspešný, musí dokázať zabezpečiť logistiku tak, aby bola rýchla a bezchybná. Veľa krát však práve online predajcovia pri logistike hľadajú riešenia, nie na základe kvality, ale s cieľom ušetriť čo najviac peňazí.

Platiť za logistiku menej je samozrejme cieľom každého podnikateľa, avšak nie všetko lacné je aj dobré. A toto pravidlo platí ešte výraznejšie pri outsourcovaní logistiky do fulfillmentovej spoločnosti, ktorej úlohou má byť v prvom rade poskytnúť e-shopu prvotriedne logistické služby.

Aj na trhu fulfillmentu existuje veľa spoločností, ktorých kvality, možnosti a najmä cena za služby sa odlišujú. Aj kvôli tomu e-shop veľa krát láka tá najlacnejšia alternatíva, avšak, či už z krátkodobého alebo dlhodobého hľadiska, môže mať toto rozhodnutie fatálne následky.

V článku preto bližšie rozoberáme, za čo sa platí pri logistických službách, aké riziká so sebou prináša výber toho najlacnejšieho partnera pre logistiku, bez podrobnejšieho prieskumu jeho kvalít. Rovnako sa dočítate, aké kvalitatívne prvky treba zvážiť a prečo sa niekedy oplatí priplatiť si za bezchybnú a rýchlu logistiku.

Lacný fulfillment, vysoké riziká

Zlá logistika vedie od úpadku až k zničeniu e-shopu, nakoľko omeškané či chybné zásielky odrádzajú zákazníkov, ktorí pri ďalších nákupoch prejdú radšej ku konkurencii. Nehovoriac o stratených nákladoch na konverzie, či vracaní peňazí zákazníkom, ktorí čakajú na svoje objednávky.

Pri výbere fulfillmentového partnera preto treba zvážiť, ako je technologicky pripravený v rámci automatizácie a informatizácie, či aké má skladové alebo personálne kapacity. Dôležité je zistiť aj ako prebieha logistický proces, zvládanie náročných častí sezóny, či disponuje vlastnými dopravnými riešeniami, v akej miere investuje do rozvoja a veľa ďalších faktorov.

Z hľadiska technológie, ktorú logistický partner ponúka, si treba všímať napríklad baliace linky, sortre, dopravníky, spoľahlivý informačný systém, architektúru systémov, prepojenie s procesom a podobne. Aj keď sa u poskytovateľa môže nachádzať pár pekne vyzerajúcich robotov, treba dávať pozor, lebo nie vždy to je efektívna automatizácia.

Bez nich je najmä pri väčších objemoch objednávok takmer nemožné zvládnuť nápor zásielok, kvôli čomu prichádza k chybám a omeškaniam. Práve náročné časti sezóny, ako je napríklad tá vianočná, dokáže otestovať proces nejedného fulfillmentového centra, najmä, ak ide o lacnú službu s nedostatočnými kapacitami a vybavením.

S príchodom hlavnej sezóny sa objednávky zvyšujú, čím sa výrazne preveria možnosti poskytovateľa fulfillmentu. Najvýraznejším rizikom je pomalá expedícia naskladneného tovaru a tak výrazné omeškania pri doručení.

Medzi ďalšími problémami je často chybovosť, pomalé naskladňovanie, zlé zabalenie produktov, chyby v doručení, neriešenie vratiek, reklamácii a veľa ďalších.

Výsledkom sú v závere nahnevaní zákazníci, ktorých reakciou môže byť neprevzatie tovaru, ak je na dobierku, negatívne recenzie, vrátenie tovaru, či dokonca prechod ku konkurencii. Tým sa e-shopu spomaľuje rast, prípadne to ma negatívny dopad pri expanzii na nové trhy.

Príliš lacné fulfillmentové spoločnosti sa môžu v dôsledku podstrelenia cien dostať do finančných problémov, čoho výsledkom môže byť zneužitie peňazí z dobierok e-shopov. V niektorých prípadoch rovnako prichádza aj k úplnému vypnutiu komunikácie so zákazníkmi či e-shopmi, čo ešte viac komplikuje chod e-commerce podnikania a vyžaduje sa zmena pri riešení logistiky.

To vždy nemusí byť jednoduchá záležitosť, najmä počas hlavnej sezóny, nakoľko proces integrácie si vyžaduje niekoľko krokov, ktoré trvajú dni, týždne, ale aj mesiace. Preto, ak pociťujete problémy od vášho súčasného partnera a nevidíte potenciál v ich zdokonaľovaní, prípadne máte plány pokračovať v raste e-shopu, odporúčame obrátiť sa na nového partnera.

6 najväčších rizík, ktoré prichádzajú so zlou logistikou:

  1. Omeškanie zásielok – nespokojnosť zákazníkov, prechod zákazníkov ku konkurencii
  2. Chybovosť – nedostatky pri vychystávaní, balení a doručovaní objednávok
  3. Nízky rozsah služieb – slabá konkurencieschopnosť na e-commerce trhu bez komplexnej logistiky
  4. Malé investície do automatizácie a informatizácie – neschopnosť včas zvládať väčšie objemy objednávok
  5. Zneužitie dobierok – spôsobená prevádzkovou stratou lacného fulfillmentu
  6. Krach poskytovateľa fulfillmentu – náhla strata logistického riešenia v e-shope, nutnosť hľadať okamžitú náhradu

Náklady v logistike – zlatá stredná cesta

Je hneď niekoľko položiek, ktoré v logistike skrátka stoja peniaze a vyhnúť sa im je takmer nemožné. Samozrejme, nájdu sa lacní poskytovatelia, ktorí vedia znížiť jednotlivé sumy logistických služieb.

Na prvý pohľad je to pre e-shop lákavá ponuka, avšak z dlhodobého hľadiska vie byť priam devastačná. Nízke ceny totiž veľa krát vedú k prevádzkovej strate, čo sa následne odzrkadľuje na nulovej modernizácii, minimálnej investícii do automatizácie, zlepšovania služieb a tak postupného úpadku fulfillmentu.

Nie je nič netradičné, ak takýto lacný poskytovateľ následne vykrýva svoje straty zneužitím napríklad financií z dobierok. To pre e-shop znamenajú omeškané platby, následne nedostatočný kapitál na nákup tovaru a fungovanie podnikania.

Ak chce fulfillment ponúkať tie najlepšie služby na trhu, musí si v cene služieb zohľadniť rôzne technológie, ktoré zvyšujú kvalitu, rozširovanie kapacít, dopravné riešenia, ale aj ľudskú pracovnú silu. To sa následne odzrkadľuje na komplexnosti služieb, ktoré 3PL spoločnosť ponúka.

Výhodou pre e-shop sú nové služby pre zákazníkov, ktoré vie pridať do svojej ponuky. Tie sú napríklad rôzne moderné a trendové riešenia, napríklad automatické fit-to-size balenie, rýchlejšie a ekologickejšie doručovanie, široký rozsah služieb, či veľa ďalších.

Výsledkom sú spokojní nakupujúcu a aj samotný e-commerce podnik, ktorý tak má pohodlné, komplexné a dlhodobé riešenie pre logistiku.

Šetriť pri dôležitej súčasti e-commerce podnikania preto nemusí byť dobrým a výhodným riešením. Z dlhodobého hľadiska sa pri outsourcovaní logistiky na tretiu stranu oplatí priplatiť za kvalitu a stabilitu ponúkaných služieb, ale aj za celkové skúsenosti, ktorými fulfillmentová firma disponuje.

Prvotriedne služby a roky skúseností vo Fulfillment by FHB Group

Spoločnosť Fulfillment by FHB Group funguje na logistickom trhu viac ako 15 rokov, počas ktorých sme pomohli mnohým e-commerce klientom a vybavili milióny zásielok. Našou prioritou je dlhodobá a stále zvyšujúca sa kvalita služieb s dôrazom na pokročilú automatizáciu a informatizáciu fulfillmentového procesu.

Aj kvôli tomu sa nezaraďujeme k lacným fulfillmentovým spoločnostiam, ale v prvom rade kvalitným, s komplexnými službami pre našich klientov. Aj vďaka tomu sme sa dokázali vypracovať na lídra fulfillmentového trhu v strednej a východnej Európe.

K cenám našich služieb pristupujeme zodpovedne, pričom e-commerce klienti z dlhodobého hľadiska veľa krát ušetria na nákladoch na logistiku, v porovnaní s tým, ak by sa ju rozhodli robiť samostatne. Našim cieľom je neustále napredovať, preto pravidelne rozširujeme naše skladové kapacity či dopravný park, ale aj investujeme milióny eur do najnovších technológii.

Príkladom sú naše dopravné linky, ktoré dennodenne vyrážajú po celej Európe, vďaka čomu vieme balík doručiť rýchlejšie, ako to je u kuriérov. Rovnako disponujeme vlastným špičkovým informačným systémom, ale aj rôznymi technológiami, ako sú automatizované sortre, dopravníky, vozíky, výťahy alebo aj naša plne automatizovaná baliaca linka, či veľa ďalších zariadení.

Na logistiku sa pozeráme z dlhodobého hľadiska, predvídame trendy, prispôsobujeme sa požiadavkám spotrebiteľov, vďaka čomu ponúkame prvotriedne logistické riešenia. V prípade, ak sa zaujímate o naše služby viac alebo sa chcete spýtať k jednotlivým procesom, kontaktujte nás prostredníctvom formuláru nižšie a radi vám odpovieme a pomôžeme.

    Komentáre k tomu článku nie sú povolené.