12 otázok, ktoré si položiť pri výbere fulfillment partnera

Logistika vie potrápiť nejedného e-commerce predajcu, kvôli čomu sa stále častejšie obracajú na pomoc tretích strán. Vyšší dopyt po outsourcovaní logistiky podnietil k vzniku aj veľa fulfillmentových spoločností.

Nie však každá 3PL firma, dokáže zabezpečiť logistiku tak, aby fungovala bezchybne a hlavne rýchlo. Pred výberom fulfillmentového partnera preto treba zohľadniť hneď niekoľko dôležitých faktorov, ktoré dokážu e-shop posunúť o krok pred konkurenciou a popritom uspokojiť zákazníkov.

Medzi také patrí napríklad lokalita a vybavenie skladov, medzinárodné doručovanie, perfektný informačný systém, ale aj rôzne doplnkové služby. Pre niekoho, kto sa v logistike nepohybuje ako doma, môže byť náročné nájsť správne riešenie, ktoré pomôže jeho podnikaniu.

Existujú však barličky, ako postupovať pri výbere správneho fulfillmentového partnera. To môžu byť napríklad základné otázky, na ktoré by ste mali pri outsourcovaní do 3PL spoločnosti poznať odpoveď.

1. Kde je sklad lokalizovaný?

Ak plánujete predávať tovar do východnej Európy, doručenie fulfillmentovej spoločnosti na západe môže byť zdĺhavé a nákladné.

Ideálnym riešením je pre outsourcovanie logistiky spoločnosť, pôsobiaca v strede Európy, s dojazdom do iných krajín v daný deň objednávky, ako je napríklad Bratislava. Pri lokalite je taktiež dôležité nazerať aj nato, či fulfillmentová firma sídli blízko diaľničnej siete.

Výsledkom zohľadnenia týchto kritérií sa tak výrazne zrýchľuje doručenie a zvyšuje objem odoslaných zásielok. Tak môže mať klient u seba balík niekedy aj o deň skôr.

2. Aká je veľkosť skladu a majú limity na objednávky? Potrebujem fulfillment aj pri vlastnom sklade?

Logistika sa outsourcuje aj z dôvodu nedostatočných kapacít, preto by mal fulfillmentový partner zabezpečiť, aby bolo miesto v sklade pre váš tovar. Poskytovateľ fulfillmentu môže byť ohraničený technologickými a pracovnými limitmi, pričom ak zvláda vyriešiť vaše objednávky jeden rok, neznamená to, že ich bude vedieť prijímať pri vašom raste aj ďalšie roky.

Ďalšou zaujímavou možnosťou pri outsourcovaní logistiky je tzv. cross-docking, teda distribúcia založená na okamžitom prekladaní bez potreby skladovania tovaru. Tovar sa dostane na sklad logistického partnera, okamžite sa zaznamená, vytriedi, zabalí a odošle príjemcom po Európe, veľa krát efektívnejšie a lacnejšie, ako keď si to e-shop organizuje sám.

3. Ako je sklad technologicky vybavený a ako veľmi je proces automatizovaný?

Vybavenie skladu je veľa krát odlišujúcim faktorom od konkurencie. Modernejšie technológie znižujú náklady, zrýchľujú proces, zabraňujú chybám, čím sa automatizácia stáva v logistike významnou výhodou pre e-shop.

Automatizácia je odpoveďou aj na silnejšie obdobia sezóny, kde technológie pomáhajú predchádzať omeškaniam. Napríklad, ak je Vianočná sezóna a fulfillmentový partner nedokáže zvládnuť nápor, nastávajú niekoľko dňové omeškania, čím zákazník e-shopu môže prejsť ku konkurencii.

4. Aká je miera chybovosti a aký je postup, ak sa nejaká chyba vyskytne? Aké kvalitatívne opatrenia prebiehajú pri fulfillmentovom procese?

Výber fulfillmentového partnera by mali sprevádzať informácie o chybovosti pri procese. Chybovosť v rámci skladu by sa mala pohybovať na nule, avšak výnimočne sa stane, že sa nejaká chyba objaví, preto je dôležité aj zistiť, ako sa s tým vie partner vysporiadať.

Chybám zabraňujú hlavne technológie a nastavený proces, ktoré podporuje skladový informačný systém. Otázka by mala preto smerovať aj na to, ako prebieha kontrola počas fulfillmentového procesu, čo všetko sleduje informačný systém a v akej kvalite je naprogramovaný.

5. Ako funguje doručovanie? Je medzinárodné a ako dlho trvá? Má klient robustné dobierkové riešenie?

Zásadným bodom pri výbere partnera je aj doručovanie, teda či prebieha len za pomoci kuriérov alebo či má spoločnosť vlastné medzinárodne dopravné linky v kombinácii s kuriérmi na poslednú míľu. Rozhodujúca je aj diverzifikácia doručenia, teda, v prípade kuriérov je dôležité, o akých doručovateľov ide, ale aj koľko spoluprác má 3PL firma vyriešených pre dané krajiny a za akých podmienok.

Zásielka by pritom mala cestovať k zákazníkovi maximálne 24 až 48 hodín, nakoľko pri dlhšom doručovaní hrozí v budúcnosti strata zákazníka.

V Európe je navyše v niektorých krajinách stále veľmi obľúbená platobná metóda dobierka. Dokonca aj v krajinách, kde ide o minoritnú formu platenia, môže ísť stále o zaujímavý nástroj, ako osloviť zákazníka.

Úlohou fulfillmentového partnera je v tomto prípade zabezpečiť kompletné spracovanie dobierok pre celú Európu.

6. Vie fulfillmentový partner zvládnuť aj sezónne a pondelkové peaky?

V neposlednom rade je dôležité aj zvládanie sezónnych a pondelkových peakov, ktoré vytvárajú nápor objednávok a tlak nie len na sklad a proces expedície tovaru, ale aj na doručovanie. V ideálnom prípade je fulfillmentový partner na tieto sezónne návaly pripravený mesiace dopredu, pričom nehrozia žiadne omeškania, či zbytočné chyby.

7. Ponúkajú doplnkové služby, ako napríklad brandingové balenie, manažment vratiek či etiketovanie?

Áno, aj služby, ktoré sú nadštandard vedia zavážiť pri výbere partnera. Tie môžu byť napríklad dodatočné etiketovanie tovaru, balenie do brandingových krabíc, pridávanie rôznych manuálov, zákaznícka podpora či manažment vrátených zásielok.

8. Vie sa informačný systém integrovať s e-shopom, prípadne inými e-commerce platformami?

Informačný systém má ďalšie dôležité funkcie, ako len zabezpečovať proces v sklade. Rovnako tak prepája e-shop cez API, aby dáta o objednávkach prechádzali bezpečne a bez problémov. Dôležité je aj či má vlastný informačný systém a programátorský tím.

Navyše, v e-commerce prostredí existujú rôzne platformy, ako sú napríklad marketplaces, integračné aplikácie a podobne. Preto je dôležité mať odpoveď aj na to, či má fulfillmentový partner integrácie aj pre iné predajné kanály, ako len na prepojenie e-shopu.

9. K akým údajom poskytuje informačný systém prístup?

Nevyhnutnosťou pre klienta je prístup k informáciám, čoho základom je prepojenie cez API. Tu sú dáta prepojené v reálnom čase medzi e-shopom a informačným systémom fulfillmentového partnera.

Nadstavbou však môže byť klientske rozhranie, kde užívateľ môže upravovať a pridávať veci, ako napr. tikety a podobne. Zároveň si vie pozrieť informácie o stave objednávok, koľko tovaru má na skladoch, ich trvanlivosť, v akom stave riešenia sú dobierky a vrátené zásielky, či ďaleko viac.

10. Za aké služby sa účtuje a ako prebieha platenie?

Proces fulfillmentu obsahuje veľa jednotlivých krokov, čo vie spraviť chaos na faktúre. Výhodou preto môže byť, ak súčasťou účtovania sú balíky služieb a tým pádom je jednoduchšie vedieť aké služby využívate a tak mať istotu, že nič nepreplácate.

Vyhnete sa tak veľkému objemu položiek na faktúre, pričom sa nestane, že by ste nevedeli, čo vás stoja, prípadne, za čo platíte. Navyše aj priebeh a frekvencia platieb, prípadne vyplácanie dobierok je dôležitá informácia, ktorú sa oplatí vedieť pred podpisom zmluvy.

11. Majú skúsenosti s klientami, ktorí majú podobné produkty alebo potreby?

Aj keď každý klient má potreby iné, pri niektorých prípadoch sú požiadavky, či typ predávaných produktov dosť podobné. A vďaka tomu sa dokážete uistiť, či vie fulfillmentový partner zabezpečiť logistiku s vašim konkrétnym typom podnikania, teda, či vie pracovať napríklad s elektronikou, textilom a podobne.

12. Ako dlho sú vo fulfillmentovom biznise, aké majú výsledky a je ich biznis stabilný?

Samozrejme, rokmi overená firma vie veľa krát ponúknuť viac. Treba sa však pozrieť aj na výsledky firmy, teda ako sa jej darí v posledných rokoch, či náhodou neprechádzajú do úpadku a podobne.

Dobré je rovnako vedieť aj to, koľko a do čoho investujú na zdokonaľovanie ich služieb, čo môže byť napríklad mohutná automatizácia, rozširovanie dopravnej siete a podobne. Firma, ktorá nemodernizuje a neposúva sa vpred, je len ťažko ideálnym a dlhodobým riešením pre vašu logistiku.

Komplexné riešenie logistiky od Fulfillment by FHB Group

Načo sa trápiť s logistikou, keď ju za vás môže vyriešiť profesionáli. Spoločnosť Fulfillment by FHB Group pôsobí na trhu viac ako 15 rokov, počas ktorých vybavila milióny zásielok a odbremenila od starostí mnoho e-commerce podnikov.

Ideálna lokalita v strede Európy spája východ so západom a umožňuje, prostredníctvom vlastných dopravných liniek, doručovať zásielky do 24 až 48 hodín. V kombinácii s kuriérskymi spoločnosťami na doručenie na poslednú míľu vieme dostať balík po celom svete a za výhodné ceny, pričom veľkou výhodou je európske dobierkové riešenie.

Nie len na dopravu, ale aj na celý fulfillmentový proces dohliada kvalitný skladový informačný systém, ktorý zachytí každú chybu a pomáha riadiť naše automatizované technológie. Medzi také patrí napríklad plne automatická baliaca linka, ktorá patrí, mimo iné, k najrýchlejším v Európe.

Klienti majú možnosť predávať cez rôzne marketplaces vďaka širokej ponuke integrácii s viacerými e-commerce platformami. Celým procesom integrácie so službami Fulfillment by FHB Group vás dopodrobna prevedieme, vysvetlíme a zodpovieme na všetky vaše otázky.

Komentáre k tomu článku nie sú povolené.