1. Slovenský predajca hračiek, ktorý expandoval do 10 európskych krajín

Hračky sú na internete veľmi populárnym tovarom. Je ich naozaj veľa rôznych druhov, od malých modelárskych figúriek až po odrážadlá, bicykle alebo detské kuchynky.

E-shop, založený v roku 2015 je u nás na sklade prakticky od začiatku jeho pôsobenia. Prišiel v stave 100 objednávok mesačne, pred spustením marketingu a rozvojom sortimentu. Od jedného dodávateľa sa dnes prepracoval ku 20+ značkám, od 6 dodávateľov z EÚ, Ázie a USA. Čo je dôležité, v roku 2019 začal s expanziou do EÚ, vybudoval lokálne e-shopy v 6 jazykoch a do ďalších 4 štátov pravidelne predáva zo svojej nemeckej a anglickej verzie.

Sortiment dnes obsahuje cez 15 000 rôznych SKU, položiek, ktoré predáva. Z toho je skladom cez 10 tisíc rôznych tovarov, v celkovom počte cez 150 000 kusov. Tok tovaru je optimalizovaný, teda týždenne sa naskladňuje nový tovar a populárne položky od každého dodávateľa. Samozrejme pomáhame aj s lokalizáciou, teda na vstupe, pri inbounde etiketujeme tovar a prikladáme preložené návody na použitie hračiek.

Čo je pre nášho zákazníka, teda e-shop kľúčové, je sezónnosť. Hračky majú pochopiteľne obrovský peak na Vianoce – sú to jednoducho darčeky. Pre ilustráciu, ako veľká je toto pre logistiku výzva, len pár čísiel. Celoročne funguje e-shop približne na 700-1000 objednávkach denne, pri približnej potrebe 350 paletových miest tovaru. Od októbra, keď prichádza vianočný tovar, zásoby na sklad do približne polovice decembra, je zrazu skladová potreba až 3 - násobná. Zákazníkovi poskytujeme miesto na 1000 paliet tovaru, čo je približne 30 kamiónov naraz. Rovnaký výkyv smerom hore prichádza aj v objednávkach. Úspešný štart sezóny a Black Friday, znamená za 3 dni až 15 000 objednávok, teda 5 -násobok bežných čísiel. Potom súvisle do cca 20.12. expedujeme cez 3000 objednávok denne s tým, že objednávky sú väčšie aj v počte kusov tovaru, takže reálne ide o 4 - násobný nárast voči priemeru roku.

Toto všetko zvládame vďaka našej automatizácii a príprave na sezónu, celoročne máme kapacitu pre „letné“ a „zimné“ e-shopy, ako ich voláme. V lete vyrastie letné turistické oblečenie, plavky, okuliare, záhradné a športové vybavenie a následne v zime túto kapacitu využijú hračky, knihy, parfumy, kozmetika.

 

2. Medzinárodný predajca elektroniky na Amazone

Fulfillment by FHB je vďaka line haul linkám špecialista na celoeurópsku logistiku. Preto si nás v roku 2019 zvolil medzinárodný predajca spotrebnej elektroniky ako svoje EÚ riešenie pre predaj cez marketplaces, ako sú Amazon, Allegro, eBay, eMag.

Dnes tomuto obchodníkovi zastrešujeme doručovanie do všetkých krajín z centrálneho skladu Bratislava. Vďaka priamym integráciám na platformy, sú jeho zákaznícke objednávky online prenášané do nášho systému a párované voči skladovým položkám. Keďže aktuálne predáva cez 5000 rôznych SKU, ktoré sa často obmieňajú a inovujú, je online prehľad nad skladovými zásobami pre neho kľúčovou vecou pri plánovaní nákupu tovaru. Elektronika je drahá a pri rýchlom vývoji na trhu aj rýchlo zastaráva. Preto je celá logistická operácia plánovaná v režime Just-in-Time a skladové zásoby sú minimálne, len niekoľko dní aktuálneho predaja leží v regáloch nášho skladu.

Tento spôsob riadenia biznisu je čerešnička na torte e-commerce logistiky. Pri denných objemoch niekoľko tisíc objednávok a pri častých marketingových kampaniach na jednotlivé značky alebo typy elektroniky, je záťaž na logistiku FHB to, vďaka čomu je predajca úspešný. Napríklad kampane pri uvedení nového Xboxu alebo Playstation na trh znamenajú denný výkyv 700 percent. Kamión tovaru príde na sklad, okamžite je naskladňovaný do informačného systému a fyzicky pripravovaný na tok expedície a rovno v ten deň aj zabalený a objednávky naložené na line haul linky.

Naše sklady tieto denné výkyvy vedia zvládať aj vďaka behu na 2 pracovné zmeny a pri operatívnom pridávaní sobotnej a nedeľnej pracovnej zmeny. Celá schéma riadenia vychystávania – pickovania a triedenia tovaru je pokrytá online v informačnom systéme, a teda sklad cca 2 hodiny dopredu vie, s akým počtom kusov tovaru má počítať v pracovnom zaťažení. Nuž a medzičasom prídu od zákazníkov nové objednávky a ideme znovu.

 

3. Výrobca reklamného a firemného oblečenia predávajúci vo V4-ke

Máme radi výzvy. A vyriešenie expedície customizovaných tovarov presne takouto výzvou bolo.

Predstavte si firemné tričká. Má pekne vyšité logo, je vo firemných farbách a je vyrobené na mieru. Logo, farby, počty požadovaných kusov má každá firma iné. Teraz si predstavte, že sa jedná o tričká, mikiny, pracovné nohavice, pracovné vesty, montérky, šiltovky, reflexné vesty v X rôznych veľkostiach, mužských a ženských verziách a zrazu je z toho cez 25 000 potenciálnych SKU, unikátnych položiek, ktoré náš zákazník predáva.

Všetky tovary predáva ako štandardné, bez loga alebo customizované, brandované oblečenie pre konkrétnu firmu. Podarilo sa nám naladiť celú logistiku trvalo cez 18 mesiacov. Dnes máme 4 toky tovaru smerom na sklad a rovnako 4 spôsoby balenia na výstupe. Poďme sa nato pozrieť podrobnejšie:

1. firma si objedná napríklad 100 ks montérok bez loga, jedná sa o väčšiu B2B objednávku vo viacerých krabiciach, ktorú vyskladníme priamo zo skladových zásob a doručíme kuriérom. Toto je najjednoduchší prípad pre logistiku.

2. zákazník si objedná 25 ks šiltoviek s vyšitým logom. Takéto objednávky cez deň zbierame, následne na cut off time vyexpedujeme zozbieraný počet šiltoviek do krajčírskej dielne, kde ich vozíme našim kuriérom ešte v ten deň pripravené vo vreckách presne podľa počtu a označené čiarovým kódom internej zákazky. Keďže tieto šiltovky sú unikátne, s logom firmy, v systéme pre ne vytvoríme unikátnu skladovú položku a čakáme na jej vyrobenie.

Krajčírska dielňa šiltovky spracuje a o niekoľko dní ich náš kuriér zvezie do skladu. Na príjme tovaru sú naskladnené pod unikátnym kódom a tým pádom sa aj finálna objednávka zákazníkovi, firme ABC stáva vybaviteľnou a pokračuje na expedíciu.

3. treťou variantou je kombinácia 1. a 2. - objednávka je aj na unikátny tovar, aj na štandardnú konfekciu. Systém správne čaká na vyhotovenie kompletnej objednávky a doručenie jednou prepravou na finálnu adresu.

4. naša obľúbená voľba a zároveň najzložitejšia. Zákazník si objedná potlačené tričká, vyšité šiltovky, ktoré sú ale od rôznych dodávateľov a sú spracované v krajčírskej dielni a v tlačiarni, teda na dvoch fyzicky oddelených miestach. A tovar samotný je od rôznych dodávateľov a nemusí byť skladom, môže sa objednávať na mieru pre danú objednávku. Tým pádom celý tok má X súčastí a expedícia čaká až na sfinalizovanie celej objednávky.

Ako vidíte, e-commerce, to nie je len jednoduchá expedícia zo skladových zásob. Tento e-shop zvládol predávať výrobky na mieru na Slovensku, v Maďarsku, v Poľsku a Čechách, a to vďaka Fulfillment by FHB bez potreby vlastného skladu. Zamestnanci e-shopu fungujú v krásnych kanceláriách v strede mesta a pritom ročne predajú vysoké desiatky kamiónov oblečenia.

 

4. Český home decor ecommerce s úspechom na Balkáne

V ecommerce svete môže prísť úspech z nečakanej strany. Presne to sa stalo nášmu zákazníkovi, pôvodom českej firme, ktorá ku nám presťahovala celý svoj sklad v roku 2017.

Ich sklad v Prahe, ktorý využívali od roku 2014 prestal vyhovovať z pohľadu lokácie. Dôvod bol jednoduchý – firma šikovne využila masívny rozvoj ecommerce, ktorý nastal v Rumunsku, Bulharsku prakticky z nulových úrovní. Eshop predáva široký sortiment doplnkov do domácnosti – takzvaný home decor segment. Predstavte si vankúše, sviečky, vázy, príbory, obliečky atď atď, teda tovar, kde je naozaj veľa dizajnových možností.

V roku 2014 firma predávala asi 100 objednávok denne len v rámci Českej republiky. V roku 2016 sa tento pomer zásadne zmenil, CZ predaj síce narástol na 250 objednávok denne, ale Rumunsko s Bulharskom robili rovnaké čísla – a to z roka na rok. Preto po Vianočnej sezóne 2016 padlo rozhodnutie presťahovať skladu ku nám, do Fulfillment by FHB – skladu Svätý Jur. Aj ked by ste si povedali, prečo ide CZ firma so skladom na Slovensku, navyše z veľkej a rozvinutej Prahy?

atematika a geografia je neúprosná. FHB prevádzkuje denné line haul linky do všetkých EU balkánskych krajín – Slovinska, Chorvátska, Rumunska, Bulharska. Tým pádom šetríme cca 340 km vzdialenosti voci Prahe, čo je v ecommerce logistike rozdiel jedného pracovného dňa pri kuriérskom doručení zákazníkovi. A samozrejme aj nákladov, pri ušetrených kilometroch.
Naopak, CZ trh je stále blízko – metropola Moravy Brno je po dialnici D2 len 130 km.

Preto náš zákazník, pri jeho dnešných objemoch cca 350 balíkoch denne do CZ a cca 1200 denne na Balkán šetrí veľké peniaze a pre 1200 konkrétnych zákaznikov zlepšuje ich užívatelský zážitok z nakupovania.

Už len čerešničkou na torte je naša denná linka zo Slovinského prístavu Koper, z miesta, kde zákazníkovi prichádza tovar od tureckých a ázijských dodávateľov. Takto šetrí ročne až 50 000€ na dopravných nákladoch už priamo na vstupe tovaru, voči dovozu až do Prahy. A to sa oplatí.

 

5. Importér kozmetiky do EU

Úspešný slovenský importér americkej značky kozmetiky si nás vybral v roku 2020 ako nového logistického partnera. Kozmetická značka, úspešná v USA, kde dosahuje predaje v objeme 1 miliardy dolárov, postavená na bio a udržatelných princípoch si priam žiadala zastúpenie aj v našom regióne. Slovenskej firme a jej majiteľom sa podarilo získať postavenie autorizovaného importéra pre 5 krajín – SK, CZ, HU, PL, RO. Tým pádom sa ich dovtedajšie logistické nároky znásobili zo dna na deň – a racionálne si vyhodnotili potrebu outsourcovat celé skladovanie a expedovanie objednávok.

Súčasťou zmluvy bola aj klauzula o spustení B2C eshopov vo všetkých krajinách naraz. Tu si importér vybral skúseného partnera v eshop technológiách. Jeho platformu máme dlhodobo priamo napojenú na naše API, teda prenos skladových zásob a objednávok bol po krátkom otestovaní bezproblémový.

Za rok a pol aktívnej spolupráce sme vyexpedovali cez 1500 B2B objednávok – teda väčších súhrnných objednávok prakticky celého sortimentu do partnerských kamenných predajní. Cez ecommerce sa nášmu zákazníkovi podarilo realizovať cez 20 000 objednávok, čo je pre novú značku kozmetiky v regióne a takto rýchly štart veľký úspech.

Pre rok 2022 sú na stole veľké plány – získanie zastúpenie pre Slovinsko, Bulharsko, Srbsko a ak sa podarí, tak prebratie licencie od Rakúskej firmy, pre AT a DE trh. To by znamenalo 3 násobný rast obratov za 12 mesiacov.

Výhodou FHB je logistické pokrytie všetkých EU trhov – náš zákazník rieši len ako zväčsovať objemy predaja, bez starostí o expedovanie objednávok alebo o miesto na sklade.

picking fulfillment.sk 6order fulfillment.sk 4