S rastom e-commerce prostredia sa postupne vyvíjajú aj požiadavky zákazníkov pri doručovaní ich objednávok. V súčasnosti, ak chce byť e-shop úspešný, nestačí mu už mať len kvalitný produkt a dobrý marketing.

Aby zákazník opätovne v online obchode nakúpil, potrebuje pozitívny zážitok od zadania objednávky, až po rozbalenie balíka. Konkurenčné prostredie v oblasti e-commerce je pritom neúprosné. Ak obchodník nevie zabezpečiť doručenie v krátkom čase, pri ďalšom nákupe prejde zákazník ku konkurencii.

S e-commerce logistikou sa preto nesie jedno základné pravidlo, a to, že zákazníci nemajú radi, ak musia čakať. To potvrdzujú aj štúdie zamerané na e-commerce.

Ich kľúčové zistenia dokazujú dôležitosť logistiky v rozhodovacom procese zákazníkov nakupujúcich online. Dôvody vplývajúce na nákupné správanie spotrebiteľov sú:

  1. Rýchle dodanie tovaru -až 87 percent nakupujúcich v e-shopoch tvrdí, že doba dodania ovplyvňuje ich rozhodnutie opakovane nakúpiť u rovnakého predajcu
  2. Ochota zaplatiť za rýchle dodanie viac– približne 67 percent nakupujúcich by zaplatilo viac za možnosť dodania tovaru ešte v deň objednávky
  3. Transparentnosť počas prepravného procesu– Viac ako polovica, teda 51 percent nakupujúcich by chcelo vedieť čo najviac informácií o aktuálnom stave a polohe ich objednávky. Naviac, až 47 percent tvrdilo, že nákup v e-shope nezopakovalo práve z dôvodu nízkej transparentnosti o stave a polohe objednávky z predchádzajúceho nákupu
  4. Nízka chybovosť obsahu balíka – okolo 45 percent kupujúcich sa stretlo so situáciou, kedy v balíku našli iný tovar, aký si objednali

Výzvy a trendy e-commerce logistiky

Výsledky štúdie zároveň ukazujú aj výzvy, ktorým musí e-commerce logistika čeliť. Medzi najväčšie patrí zabezpečiť pre e-shopy dodanie tovaru transparentne, do niekoľkých hodín od objednania a navyše s minimálnou chybovosťou.

Počas roku sa však nájdu časti sezóny, kedy e-commerce podnik tieto body pri doručovaní nedokáže zaručiť. Navyše, k tomu sa pridávajú ďalšie výzvy pre predajcov, ako je napríklad medzinárodnosť e-commerce, zabezpečenie čo najnižšej uhlíkovej stopy zásielky, či veľa ďalších, ktoré pribúdajú každým rokom.

K zabezpečeniu týchto výziev sú potrebné značné investície, ktoré si nemôže dovoliť každý e-shop. S cieľom udržať konkurencieschopnosť na trhu, však musia obchodníci prísť s riešením, aby sa dokázali vyrovnať aj väčším e-commerce hráčom.

Jedným z takých je investovanie do logistických služieb, ktoré ponúkajú 3PL (third-party logistics) spoločnosti, pre ktoré dodanie do 24 hodín, zvládanie sezónnych peakov, znižovanie uhlíkovej stopy, ale aj doručovanie po celom svete, nepredstavuje žiadny problém.

Jedným z najväčších poskytovateľov logistických služieb, zameraných na tieto aktuálne trendy či výzvy v logistike, je naša spoločnosť, Fulfillment by FHB Group. V strede Európy sa o logistiku e-shopov stará plne vybavené logistické centrum s dôrazom na automatizáciu a informatizáciu procesov fulfillmentu. Plocha viac ako 30-tisíc m2 umožňuje vybaviť viac ako 10 miliónov balíkov ročne, s doručením do 220 krajín vo svete.

Výhody Fulfillment by FHB Group pre e-shopy

Pre naše logistické služby je zásadná dostupnosť, bezchybnosť a rýchlosť doručenia. Prepraviť balík k zákazníkovi už do 24 hodín od zadania objednávky nám umožňuje naša vlastná denná dopravná sieť (line haul) v kombinácii s overenými a relevantnými kuriérskymi firmami na doručenie na poslednú míľu (last mile delivery).

Bezchybnosť a dostupnosť zásielky umožňujú najmodernejšie technológie v logistickom procese. Medzi ne patria napríklad plne automatizované baliace linky, sortre dopravníky, mezanínový regálový systém, výťahy, vozíky a veľa ďalších.

Tak dokážeme klientom, či koncovým zákazníkov neustále ponúkať v rámci našich služieb tie najaktuálnejšie trendy v e-commerce logistike. Tie môžu byť od ekologických balení, cez expresné vybavenie objednávky a následné doručenie, až po rôzne ďalšie požiadavky spotrebiteľov.

Nízka chybovosť balíkov je zabezpečená systémom práce, kedy sa tovar a objednávky počas celého procesu skladovania, pickovania, balenia a expedície, niekoľkokrát vážia a skenujú. Všetko sa deje s prepojením na informačný systém, ktorý odhalí prípadné odchýlky. Výsledkom je takmer nulová chybovosť vychystávania objednávok a spokojnosť zákazníkov.

Vo Fulfillment by FHB Group ďalej využívame digitálne identifikátory v podobe elektronických štítkov, ktoré vďaka svojmu unikátnemu kódu umožňujú elektronické sledovanie pohybu objednaného tovaru pri každej zmene a manipulácii. Sledovanie pohybu našich vozidiel a sledovanie pohybu zásielky v last mile doručení pri každej zmene stavu, taktiež výrazne prispievajú k transparentnosti prepravy.